Fiskevård, Öring Fisk, Fiske, Fiskevård, Havsöring, Åland, Öring

Välkommen till ÅlandSilvret!

"Min lilla räkimitation gled långsamt genom vattnet när jag ser att det är en bjässe efter, tankarna far genom huvudet..."

Hej!

Silver är inte alltid ett begrepp för fin metall utan också ett begrepp för den nordiska sportfiskarens drömfisk, havsöringen. Den vackra fisken som simmar långt ute i havet och som många fiskare lagt hundratals med timmar på att försöka fånga och som få till och med vet om.
Här kommer jag som nybliven öringsfiskare skriva om mina erfarenheter vad gäller öringsfiske och också om hur öringsfisket är här på Åland. Jag både spinnfiskar och flugfiskar, men har just blivit dragen in i flugfisket med storm. Min flugfiskepremiär var vad man bara kan drömma om! Jag ska berätta hur det gick till här nedan...
Det var en lugn fin dag i Februari, faktum är att det var den sista februari och att det var en liten knäpp av vår den dagen med svagt varma sydliga vindar. Jag var in till Fiskarboden som är den mysigaste sportfiskebutiken Åland har och som jag någonsin besökt. Där brukar jag bara gå in och ta en kaffe med andra fiskare samt den trevliga ägaren och ha en väldigt bekymmerslös stund med ljugande och skrytande.
Jag hade länge varit sugen på flugfiske och sett det som ett sätt att få bort tankarna från vardagslivet än mer än spinnfisket. Jag hade lärt mig kasta någorlunda när jag stått på isen alla dagar och ismetat i kylan. Man höll sig väldigt varm där på isen när man anordnade tävlingar i vem som fick flugan längst över isen. Det hade ju inte stillat mitt begär att köpa ett flugspö heller.
Efter en tid där inne på Fiskarboden (en ofta allt för lång tid) så frågade jag om han inte hade något bra flugspö för öring hemma. Lukas, som är ägare kan vara den pålitligaste försäljaren jag träffat och oberoende av vem som kommer in i hans butik så säljer han dem hellre kvalitet än kvantitet. Hans sunda inställning till kunder har gjort att man trivs bra där och också att vi på senare tid blivit goda vänner.
Såklart skulle Lukas ordna ett flugspö åt mig. Faktum är att han också blivit biten av öringsfiske med fluga och att han tagit hem prisvärda grejer som skulle passa perfekt för det. En annan god vän från teamet Svål-fishing var i butiken och kunde intyga på att grejerna var väldigt bra och att han provkastat det själv och senare köpt ett spö själv.
Det blev ett Greys GR50 spö i klass 6 med en Greys GX900 rulle i passande storlek. Såklart hjälptes det till med att välja flyglina och backing också. Till det spöt valdes en linklass högre än spöt för att det passade det spöt bra. Linan var från Scientific Anglers och heter "Sonar Text Titan". En klass 7 intermediate lina som är 27m lång.

Klockan var lite över 14:00 när jag bestämde mig för att fara och testa mina nya grejer. Först en sväng via skomakaren och sen till morfar för att låna jacka och mössa. Väl framme vid vattnet vid 15:30 blåste det väldigt hårt och det var någonting helt annat än att stå på isen och kasta. Jag satt fundersam i bilen och funderade om jag ens skulle prova flugspöt.
Vid 16:00 kom jag mig ur bilen och det var isande kallt i 7-8m/s rak pålandsvind. Aldrig att jag skulle få iväg en fluga, lyckligtvis hade jag spinngrejerna med. Vilken flugpremiär tänkte jag... På femte kastet med spinngrejerna så hugger det på en liten fining på just över kilot.

Nu måste jag ta fluggrejerna iallafall, tänkte jag.
Efter att knappt ha fått linan i linkorgen och lyckats få flugan i vattnet överhuvudtaget så började jag kasta och försökte få vinden i sidan. Efter att ha krokat mig själv och en tall några gånger började jag få igång dubbeldragningarna. Jag kom inte mer än 15m och linan togs iväg med vinden så den landade på alla ställen annat än där man ville ha den.
Jag får en liten fisk på runt kilot efter bara en kort stund. Flugspöt hade fått jobba och jag hade blivit frälst på flugfisket. Jag fortsätter hursomhelst att fiska ändå för öringarna var på plats nu!

Min lilla räkimitation gled långsamt genom vattnet när jag ser att det är en bjässe efter, tankarna far genom huvudet... Ät den! Ta den nu. Vid strandkanten lät jag flugan sväva och bara hoppades. Då vänder fisken blixtsnabbt och jag tänkte "den såg mig". Efter lite svordomar och efter att ha trasslat mig ur en tall så fick jag iväg flugan igen. Jag hann dra två små drag i linan när jag känner en rejäl stöt.
 Fisken drar snabbt hela linan och nästan slut på backingen när jag bestämmer mig för att stanna den genom att lägga handen på rullen. "Gå inte av för guds skull" säger jag för mig själv medan benen skakar så dem nästan viker sig, och det fungerar. Fisken börjar sakta tugga sig i sidled medan jag bara vinner några få meter åt gången. När det är en del av backingen kvar gör den en rusning igen. Den här gången pressar jag den hårdare. Backingen får inte ta slut har jag bestämt mig för. Efter 5-6 sådana rusningar landar jag fisken i en ränna av sten.
 "Det här är ju overkligt" säger jag medan jag står och skakar som aldrig förr. Adrenalinet och ångesten är total medan jag står där och fryser. Framför mig ligger en 74,5cm lång 5kgs kluns som blir mitt nya flugpb och min andra öring på fluga.

Snabba meddelanden och foton till kompisar och till Lukas på Fiskarboden som tycker jag är värd att ta hem den vackra fisken. Så fick det bli. Men innan jag bestämde mig för att åka tog jag några kast till för att lugna mig, och mycket riktigt smäller det på en fisk runt 1,5 kilo. Vilken overklig premiär! Att man lyckats lura till sig tre öringar på flugspöt på premiären har satt sina spår. Man tänker inte på så mycket annat än ett dunkande vibrerande flugspö med en vacker öring på andra sidan efter en sådan premiär!

Hoppas ni gillade den lite för långa berättelsen. Har lite skrivarklåda och behöver rätt ofta skriva av mig. Ha det bra alla silversmeder där ute!
- Filip
#1 - - Stubben:

Riktigt bra skrivet gubben!! Och stort stort grattis till ditt drömfiske..... kram