Öring Fisk, Fiske, havsöring, Åland, öring

Havsöringsfiske på Åland

Hej,

Tänkte berätta mer ingående varför Åland har ett oslagbart öringsfiske och avslöja lite fångstgivande platser. Till att börja med har vi en extremt vacker skärgård och orörd natur som bjuder på ostört fiske och orörda fiskevatten över hela Åland.

Här nämner jag redan fördel nummer ett. Fisketrycket på Åland är obefintligt. Jag blir förvånad om jag möter någon när jag fiskar även på de mer "kända" ställena som Lumparn, Möckelö och Styrsing. Orörda fiskar innebär huggvillig fisk i toppkondition. Ett antal riktiga grisöringar har skådats och fångats på Åland om man jämför med t ex Stockholm. I skrivande stund har jag fiskat havsöring i ett och ett halvt år och dragit två vägda 5+, en ickevägd och ett gäng 4+.
Till saken hör också antalet öringar som sätts ut, som ju utgör största delen av sportfiskebeståndet. År 2011 sattes 110 000 - 140 000 öringar ut längs med Stockholms kust. I Stockholm vet vi alla hur hårt fisketrycket är och då kan 140 000 tyckas lite. Jämför det med Ålands 300 000 på ett knappt påfiskat bestånd. Det bokstavligen kryllar av öring över hela Åland och tack vare vår perfekta skärgård som är fylld av strömming är det inte små larvätare utan ett bestånd av stora strömmings/spiggätande grisar.
Vad fiskar jag med då? Jag är lite av den teorin att färg mycket väl kan vara dominerande, men man vet aldrig vilken färg. Därför kör jag väldigt enkelt nästan alltid rödsvart. Det är en fin mångsidig färg som inte är allt för skrikig eller dov. Den har också visat sig dominera rätt rejält vissa dagar och är använd av dem rutinerade gamla minkarna här.
När jag kör fluga kör jag gärna stora flugor. Svart eller vit woollybugger, strömmingsimitationer osv. Inga småflugor alls. Åland har många skyddade områden perfekta att vada eller flytringsfiska på.

Eftersom största delen av det åländska beståndet består av planterad öring skall man inte vara rädd att ta hem fisk. Den har inget biologiskt värde och en stor öring kommer dö av mjölksyran den har fått i kampen. Kom ihåg att lekfärgad fisk och fisk med raka fina fenor skall sättas tillbaka!
Den största öringen som ligger närmast mig vägde in på 5,3kg. Dem andra är ovägda. Alla fiskar var odlad utplanterad fisk.

Fiskevård Fiskevård, Havsöring, Åland, Öring

Fiskevård återigen

Hej,
Ålands fiskevårdsförening hade ett möte samtidigt som vi tog en inspektion av en ny bäck. Och vilken bäck! Som en medlem uttryckte det var den "trollsk"... Den var väldigt olik de flesta småbäckar vi har här på Åland med mycket forsande vatten, nivåskillnader, böjar, gropar och svängar. Det som var mest glädjande var hur mycket vatten den höll när våra flesta andra bäckar håller lite. Bäcken rinner från ett system om 4 sjöar som sitter ihop genom kanaler och en stor våtmark.
Som nystartad förening blev vi riktigt glada över att få ett framtida projekt och att den stora markägaren direkt ställde sig positivt till det hela. Positivt var också att jag som ung och ivrig kollade noggrant i bäcken och såg såväl mört som ettåriga gäddor, vilket betyder att stora delar av bäcken redan kan användas utan åtgärder annat än lekgrus.
Uppväxtplatser var det gott om i form av dödved och stora block som tillkommit naturligt, men det såg nästintill onaturligt ut när bäcken var så perfekt redan från början. Mycket växtlighet på sina ställen som producerar mängder med mat, plus att det rann klart rent vatten trots en betesmark en bit längre ner i bäcken. Med allt det här sagt kan det sammanfattas i att det är ålands nästfinaste bäck med potential att hålla riktigt stor öring. Enligt min mening kan över 1,5km bäck användas för öring utan tvekan.
Jag vill personligen tacka markägaren som ställt sig positiv till en hållbarare framtid för öring på Åland.
Samma dag vi hittade denna härliga bäck sattes 2500 av våra Gotländska avelsöringar ut i två andra. Vackra öringar med ett särskiljande drag av vita partier på fenorna som på rödingar. Här följer en artikel om det hela. Havsöringsutsättning
Fiskevård, Jakt Fisk, Fiske, Fiskevård, Jakt, Åland

Vårjakt efter guding och fiskevårdens betydelse

Hej,
I all den här turbulensen får man inte glömma att göra skillnad på sak och person. Jag behövde själv lugna ner mig och som tur var hade jag bokat vårjakt med en nyfunnen vän. En klok sådan som ser skillnaden på sak och person och som inte gör allt här i världen för sin egen vinning. Man märker väldigt snabbt när en person inte är falsk, inte förstår bättre eller när den faktiskt försöker göra saker bättre. Sen finns det förstås dem som blir fanatiska i sina försök att göra världen "bättre" som kanske bara egentligen är bättre i deras tro. Objektivitet och ödmjukhet är några nyckelord att tänka på.
Jag kanske driver frågan om Team Hajmat väldigt hårt och beskyller dem för mycket. Det gör jag för att vår lagstiftning skall få en förbättring. Inte för att göra killarnas liv surt... Dem må ha gjort fel, men det skall nämnas att alla gör fel. Precis alla har någon gång gjort fel. Det gäller bara för dem att inse att dem gjort fel och istället för att undvika frågan göra någonting för att gottgöra det. För det vet jag att dem kan om dem skulle se förbi irritationen.
Nå, iallafall så var jag på vårjakt en fin fredag kväll.
Ni ser själva vad kvällen erbjöd på...
Dem här solnedgångarna och den Åländska skärgården är någonting vi behöver bevara. Det är en fristad få förunnat att kunna titta på solnedgången från sin stuga ifred. Det ger karaktär och personlighet, delvis avsaknaden av den fick mig att flytta från Stockholm. Nu vill jag inte kalla alla där opersonliga, för det finns inget som heter opersonlig. Däremot finns det något som heter mänsklig påverkan av ens åsikter. Något man lätt kan bli påverkad av i en storstad där man inte alltid hinner tänka själv, man till och med glömmer bort att göra det när man alltid har någon runt sig.
Kvällens utdelning i fågelväg var synnerligen svag, men fågeln hade ökat från tidigare i år. Glädjande minst sagt efter att man tidigare gjort vad man kunnat för att hjälpa dem. Nu när vårjakten är slut och efter att ha hjälpt fågeln inför häckningen är det dags att ta tag i fiskevården.
Viltvården och fiskevården är viktig och jag uppmanar därför alla som inte bara vill se att vi har ett hållbart fiske utan också se att vi i framtiden kan ha en fungerande lagstiftning och tillsyn att betala in medlemsavgift till Ålands Fiskevårdsförening. Skapandet av den här föreningen är ett stort steg mot ett bättre fiskeåland. Nedan är kort om föreningen och också betalningsuppgifter. Det finns också på Facebook.
 Jag lovar att slå spaden i backen där jag kan och det är fritt fram att kontakta mig om du vill vara med i något projekt eller om du har tips på saker du vill se att vi gör.

Fiskevård Fisk, Fiske, Fiskevård, Gädda, Åland

Kanalgratis tjuvfiske

Hej!

Jag har länge tyckt att Kanalgratis gör en stor nytta för sportfisket och att det speciellt för Åland gynnat sportfisketurismen. Som nybörjare var jag ivrig och fiskade gärna efter den största fisken och hade inte riktigt koll på påverkan och hur synen är på tjuvfiske. Så fick jag förklarat för mig av ett par killar att det nog egentligen inte spelade så stor roll och så har väl jargongen gått på Åland.
Jag fiskade länge i den tron, även om jag nog själv visste att det var fel, bara inte hur fel då jag såg flera göra det. Ivrig som jag var blev man lite smått korkad och ignorerade allt det där. Jag fiskade med Kanalgratis och med några av killarna därifrån flera gånger. Men som för alla fiskare med lite intresse börjar man snabbt lära sig mera och läsa på och till slut började jag inse hur fel det här var. Jag ångrade det hela och tänkte gottgöra alltihopa genom Ålands Fiskevårdsförening. Nu sitter styrelsemedlem i Ålands Fiskevårdsförening, Ingmar Eriksson och säger att det som sker är okej.

Nu har det här uppmärksammats mer och mer och nu står Team Hajmat på kanten till att bli polisanmälda och bevismaterial finns i varje film som är filmad på Åland. Jag måste säga att jag till en början försvarade dem för jag tycker det är schyssta killar, men allt har sin gräns och nu blir jag högst antagligen istället ovän med dem...

Det värsta med det här är inte hur Kanalgratis utfört det hela utan hur det har behandlats på Åland. Det finns bevisligen inte en fungerande lagstiftning för fisket här eftersom man kan göra pengar och nå ut till tiotusentals människor med tjuvfiske och fortfarande slippa undan med det. Jag var i kontakt med en ansvarig som menar att "det är onödigt att ta av landskapets resurser". Det kan läggas hundratusentals euro på att upprätthålla en lagstiftning och till på det flera miljoner på fiskevård, men att göra en polisanmälan när systemet inte efterföljs är att ta onödigt mycket resurser...
Att sedan Visit Åland som är reklamen utåt för Åland och Ålands sportfiske uttalar sig med att man nästintill inte brytt sig och att det är okej är toppen på kakan.
Jag har själv varit med i en film med Kanalgratis där vi medvetet tjuvfiskar och där Kanalgratis fiskat flera gånger efter det, så om ni tror att det handlar om någon enstaka gång och inte är medvetet så är jag ett vittne på att det såväl hänt flertalet gånger som varit medvetet varje gång.